måndag 17 oktober 2011

Textanalysen - och omdömen

Idag är det klasskonferens och alla textanalyser är bedömda. Utifrån de kunskaper ni visade upp här har jag satt omdöme på kursen. Orsaken att jag satt omdöme redan är pga konferensen. Annars hade jag gärna väntat någon vecka till för att få en fylligare bild. När det gäller hur vi går vidare med textanalysen finns det tre olika scenarior:

1. Om man har klarat minst samtliga tre kriterier för Godkänt får man gärna träna mer på textanalys och språkriktighet genom att bearbeta och redigera sin rapport. Detta kan man göra hemma - men i en KOPIA eftersom jag vill ha kvar originalet med kommentarer och allt. Vill man försök uppnå högre kriterier, kommer det att finnas möjlighet att skriva ytterligare en rapport i textanalys vid ett senare tillfälle.

2. Om man har missat på det första eller sista kriteriet på G-nivå kommer man att få möjlighet att redigera sin text för att visa att man uppfyller dessa kriterier med handledning. Detta ska göras I SKOLAN eftersom det blir underlag för en ny bedömning. Att skriva korrekt och att förstå sig på rapportformen bedömer jag att man kan visa genom att redigera sin befintliga text. Ingen ny textanalys krävs alltså för detta.

3. Om man har missat på det andra kriteriet får man gärna träna på rapportskrivning hemma genom att redigera utifrån mina kommentarer i EN KOPIA av originalet. För att visa att man uppnår detta kriterium som testar just det textanalytiska förmågan får man skriva en ny textanalys i skolan vid ett senare tillfälle. Eftersom många textanalyser av just denna text nu finns tillgängliga krävs det att man visar denna förmåga genom att analysera en ny text. Detta kriterium måste uppnås för att man ska få godkänt på kursen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar