tisdag 11 januari 2011

Tisdag

Jag är hemma idag också men kommer imorgon, onsdag. På onsdagens engelsklektion ska vi titta på alla era videofilmer om Malmö! Till er fyra som har skickat in har jag videoklippen samlade i min Youtube-mapp och kan spela dem därifrån, men ni andra (två grupper) måste ordna så att ni har  klippen på en dator och kan spela upp den via kanonen. Sedan vill jag förstås gärna ha dem...

Därefter ska jag gå igenom grundupplägget i vårt kommande projekt, och vi ska fastställa de grupper ni ska arbeta i. Det innebär att jag vill ha in alla förslag på grupper senast tisdag kl. 12.00. Jag måste ha möjlighet att titta igenom dem och se om alla är med etc.

Därefter ska ni får registrera er på bloggen och det blir en kort genomgång om hur man skriver och taggar inlägg. Det ser annorlunda ut eftersom vi ska använda Wordpress den här gången.

För att förbereda er och få lite inspiration ska ni få titta på ett videoklipp från Ted.com. Det är en läkare som berättar om hur man kan använda smartphones för att hålla koll på kroppens alla värden, effekt av träning och kaloriintag etc. Den här tekniken finns redan idag, men föreställ er en framtid när ALLA med en smartphone vet ALLT om den kroppen döljer idag. Fantastiskt - men - hur mycket vill vi veta egentligen.

Titta på klippet (ni kan få engelska subtitles) och berätta sedan om följande skriftligt på engelska:

  • vilka tre saker (av de han berättar om) tyckte du lät mest spännande? Varför?
  • vilka positiva effekter kan det ha om alla hade det här?
  • vilka negativa effekter kan det ha om alla hade det här?
(Man kanske inte skulle kunna sjukanmäla sig utan att SMS in sina sjukvärden...)

Skicka in era svar innan lektionen dagen är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar