Uppgift: textanalys
Förklaring: Språket ska vara så pass bra att någon annan lätt skulle kunna redigerat det så att det blev felfritt. Här får alltså vara fel, men de får inte vara så många att det blir svårt att lsäa, eller så att förståelsen påverkas. Om det är en skrivsituation där man får möjlighet att förbättra sitt arbeta, så ska eleven utifrån respons kunna korrigera de flesta av sina misstag.
Kriterier för betyget Godkänd
Eleven följer i sitt skrivande med viss hjälp skriftspråkets normer.Förklaring: Språket ska vara så pass bra att någon annan lätt skulle kunna redigerat det så att det blev felfritt. Här får alltså vara fel, men de får inte vara så många att det blir svårt att lsäa, eller så att förståelsen påverkas. Om det är en skrivsituation där man får möjlighet att förbättra sitt arbeta, så ska eleven utifrån respons kunna korrigera de flesta av sina misstag.
Eleven resonerar om texters och andra mediers innehåll, form och budskap.
Förklaring: Eleven ska på ett rimligt sätt kunna besvara frågan om texten är lätt eller svår och svaret ska ges efter att eleven presenterat flera olika aspekter av språket (utifrån lathunden i det här fallet) med någorlunda tydliga exempel.
Eleven sammanställer med handledning en textanalys i rapportform så att huvudpunkterna framgår.
Förklaring: Se ovan vad gäller "med handledning". Utöver detta ska alltså texten ha en tydlig rapportform och det ska vara tydligt att eleven uppfattat vad rapportens olika delar ska innehålla även om här kan finnas en del avvikelser från regeln. Dock inte så många avvikelser att man kan ifrågasätta om eleven förstått hur en rapport ska struktureras.
Det måste tydligt framgå om eleven bedömt att texten är svår eller lätt och majoriteten av orsakerna till detta ska vara tydliga, om än inte välformulerade eller väl underbyggda.
Förklaring: Skriftspråket ska med få undantag vara felfritt. Texten ska vara lätt att läsa och förstå. Här kan finans några fel, men dessa ska inte vara för många och de ska inte vara särskilt allvarliga eller väldigt störande.
Kriterier för betyget Väl godkänd
Eleven anpassar sig i skrift till det offentliga språkets normer.Förklaring: Skriftspråket ska med få undantag vara felfritt. Texten ska vara lätt att läsa och förstå. Här kan finans några fel, men dessa ska inte vara för många och de ska inte vara särskilt allvarliga eller väldigt störande.
Eleven utformar på egen hand en textanalys i rapportform, där eleven gör bedömningar och drar slutsatser.
Förklaring: Rapportformen ska vara korrekt uppfattad både vad gäller den objektiva, sakliga stilen och strukturen. Rätt information på rätt ställe alltså. Rapporten bör vara någorlunda fyllig, och många av de verktyg vi gått igenom bör ha utnyttjats.
Kriterier för betyget Mycket väl godkänd
Eleven granskar och värderar texttyper av olika slag utifrån teoretiska kunskaper inom området.Förklaring: Eleven ska ha utnyttjat majoriteten av de verktyg vi har tittat på och dessa ska vara korrekt använda och uppfattade. Korrekt termer ska användas. Man ska kunna utnyttja sina kunskaper om textanalys vid olika tillfällen (blir svårt att uppfylla här)
Eleven drar egna slutsatser och tillämpar sina kunskaper och erfarenheter i skrift.
Förklaring: Eleven gör relevanta observationer och drar troliga slutsatser utifrån dessa. Slutsatserna är väl underbyggda och förklarade. Att kunna tillämpa sina kunskaper i skrift kan ju dels innebära att man klarar av att analysera en text på ett bra sätt, men även att man själv använder sig av det man lärt sig för att skriva bra texter.
Eleven bearbetar sin rapport självständigt och slutresultatet är en nyanserad och utförlig textanalys i rapportform.
Motivering: Textanalysen är väl genomarbetad, och slutresultatet är en...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar