Vi diskuterar först vad ni kan och vet om den riddarkultur som fanns i Europa under medeltiden. Därefter ska ni läsa
det här utdraget (öppna som .pdf-fil) ur svenskboken
Den levande litterturen och svara på de här frågorna med dina egna ord och i sammanhängande meningar.
- Hur uppfostrades unga adelsmän och -kvinnor?
- Vad var det viktigaste man lärde sig?
- Boken pratar om en livsstil som idag kallas höviskheten. Vad innebar den?
- Var hade man fått höviskheten ifrån?
- Vad är en chanson de geste för något?
- Vad handlar Rolandssången om?
- "Översätt" de här meningarna så att ett barn hade kunnat förstå:
Det finns inte ett kjoltyg så långt når utom riddar Rolands trolovade Aude. Hennes insats inskränker sig dock till att sjunka ner och dö, när meddelandet om Rolands hädanfärd når hemtrakten
- Hur skulle man göra för att flörta om man var adelsman under medeltiden?
- Hur skulle en adelsdam besvara flörterier?
Idag ska ni få läsa ett
utdrag från Rolandssången. Under lektionen idag och en bit av första lektionen imorgon har ni möjlighet att ställa frågor till mig, samt klasskamraterna för att förstå texten så väl ni kan. Jämför också tillsammans filmen om Arn och Rolandssången. De handlar ju delvis om samma sak - korstågen! Imorgon kommer ni att få frågor på texten som ni ska svara på enskilt och som jag ska använda som underlag till en liten del av kursplanen som kräver det här:
Godkänt
Eleven tillägnar sig litterära texter från skilda epoker och kulturer via böcker och påvisar samband och skillnader.
Eleven diskuterar innehåll, gestalter och bärande tankar i texterna och redovisar sina intryck i skrift.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar