Vi tittade snabbt på kursplanen med betygskriterierna. Därefter repeterade vi de källkritiska frågorna och kriterierna. Lektionens uppgift var att läsa de fyra tidningsartiklarna från maj 1917 och svara på nedanstående frågor.
Nästa gång ska vi inleda med att gå igenom frågorna nedan. Därefter knyter vi an till där vi slutade i våras - andra världskriget
Frågor till "Den källkritiska arbetsgången" och tidningstexterna från maj 1917
Vad innebär närhetskriteriet? Rangordna texterna med den som är bäst ur närhetssynpunkt först.
Motivera ditt val av bästa text ur närhetssynpunkt.
Vad innebär beroendekriteriet? Rangordna texterna med den som är bäst ur o/beroendesynpunkt först. Motivera ditt val av bästa text ur o/beroendesynpunkt.
Vad innebär tendenskriteriet? Rangordna texterna med den som är bäst ur tendenssynpunkt först. Motivera ditt val av bästa text ur tendenssynpunkt.
Redogör för vad du med hjälp av dessa källor anser är klarlagt hände - ge tex exempel på händelser. Förklara varför du anser att dessa händelser kan anses klarlagda/säkerställda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar