onsdag 31 augusti 2011

Svenska, torsdag-fredag v.35

Presentationer

Ni presenterar era kategorier av texttyper som ni gjorde förra gången. Detta görs kortfattat! Ett par minuter per grupp där ni berättar om hur ni resonerat kring era val. Gör det gärna möjligt att göra det från min dator så det inte tar sån tid.

Texttyper

Jag visar presentationen med texttyper. Jag går bara igenom den kortfattat eftersom jag i första hand tänkt att ni ska ha den att gå tillbaka till när ni analyserar senare.


Svårighetsgrad

Jag visar texten om saker man kan titta på för att bedöma en texts svårighetsgrad. Den ska läsas och jag förväntar mig frågor på den, delvis i helklass, men också enskilt.
Vad gör en text svår?

Framåt

På tisdag ska ni börja analysera tillsammans i grupp. Ni väljer grupperna själv, men ni ska inte vara mer än fyra personer och ni får inte vara själv. Tre-fyra är idealt. Meddela mig idag vilka grupper ni väljer. Ni får två texter som alla ska läsa. Ni väljer en att analysera.

Texterna finns här:

Splittrad stad
Sexlag kan göra skillnad på kön

Idag och imorgon jobbar ni individuellt med att förbereda följande inför gruppanalysen:


- Läs de två texterna "Splittrad stad" och "Sexlag kan göra skillnad på kön"
- Fundera på vilka texttyper de representerar
- Fundera på vilken av de två texterna du vill att gruppen tillsammans analyserar
- Läs utdraget ur läroboken: "Vad gör en text svår?"
- Fundera på frågor du vill ställa på innehållet från läroboksutdraget
- Kolla att jag har delat responsdokumentet (med kriterier på kursen och uppgiften) med dig på Google.
- Läs kriterierna för uppgiften och fundera på vad de innebär när du nu ska analysera

Imorgon kan ni anlända någon gång inom den första kvarten när det passar. Jag ska inte inleda med någon genomgång. Det kan dock vara skönt att få förberedelserna gjorda i skolan. Jag är på plats från kl. 9.30 så att ni hinner få den hjälp ni behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar