tisdag 30 augusti 2011

Svenska, tisdag v. 35

Lektionen idag har en praktisk "nyttodel" och en del som har med momentet textanalys att göra. Nyttodelen kommer att försöka klaras av parallellt med det andra medan ni arbetar. Den praktiska nyttodelen går ut på följande:
  • De som inte har ett Google-konto skapar ett
  • Logga in på Google Documents
  • Skapa en samling (=mapp) med namnet: "Ditt namn - svenska"
  • Dela mappen: camilla.lindskoug@gmail.com. Ge mig redigeringsrättigheter
  • Skriv ner din email-adress (som du använt till Googlekontot) på en lista jag skickar runt)
  • Jag kommer runt och kollar era mobilnummer så att jag har rätt nummer.
Om vi inte hinner de första fyra punkterna får man göra det i läxa tills på torsdag.

Textanalys
  1. Vi går igenom kriterierna som vi ska arbeta mot under det här momentet
  2. Övning kring texttyper (se nedan)
  3. Vi diskuterar: vad gör en text svår?
  4. Jag presenterar ett analysredskap: LIX
1. Kriterierna


2. Övning kring texttyper

Titta på texttyperna nedan och svara på följande frågor:
  1. Vilka olika funktionerna har de här texttyperna?
  2. Finns det bland dessa texter några som ni spontant skulle säga hör ihop? Försök sortera texterna i grupper
  3. Kan texterna som ni satt i samma grupp sorteras på något sätt? Är någon av texttyperna en huvudtyp och de andra underordnade)?
Texttyper
View more presentations from CamillaLindskoug.

3. Vi diskuterar vilka faktorer som spelar in mer för att göra en text lätt eller svår.


4. Jag berättar om LIX
Här kan du se hur man räknar ut LIX

Vilka faktorer spelar mer in för att göra en text lätt eller svår att förstå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar